Σκύλοι-θεραπευτές επισκέφτηκαν το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου προκαλώντας στιγμές συγκίνησης

Της Βασιλείας Καμάρα 

Μία ξεχωριστή μέρα είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μαθητές σε ένα δημοτικό σχολείο στον Πύργο όταν τους επισκέφτηκαν σκυλάκια-θεραπευτές χαρίζοντάς τους μοναδικές στιγμές συγκίνησης και χαράς.

Στα πλαίσια του προγράμματος που υλοποιεί το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου με τίτλο: “Ψυχοπαιδαγωγικές Μορφές Παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων – Θεραπευτικά Οφέλη”, οι μαθητές του σχολείου έρχονται σε επαφή με τα ζώα, μέσα από πολλούς τρόπους όπως: παραμύθια με ζώα, παιχνίδια με ζώα μινιατούρες, καλλιτεχνική έκφραση, αλλά κυρίως μέσα από την επαφή τους με πραγματικά ζώα συντροφιάς, κυρίως σκύλους.

Σκύλοι θεραπευτές
Φωτο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου/facebook

Πράγματι, μια ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας για τις ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων (Animal – Αssisted Ιnterventions) καταδεικνύει τα τεράστια οφέλη αυτών των παρεμβάσεων σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα και ειδικότερα στα άτομα με αναπηρίες.

Τα οφέλη αυτά αποτέλεσαν έναυσμα για την εφαρμογή πλήθος ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων με τη βοήθεια ζώων στο πλαίσιο σχολείων Ειδικής Αγωγής στο διεθνή χώρο, αλλά τα τελευταία χρόνια και σε ορισμένα σχολεία της χώρας μας.

Σύμφωνα με την βιβλιογραφία, τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) φαίνεται να προτιμούν την αλληλεπίδραση με τα σκυλιά λόγω του ότι τα σκυλιά έχουν πιο απλό σύστημα επικοινωνίας, χρησιμοποιούν μόνο τη γλώσσα του σώματος και μεταδίδουν μηνύματα με μη λεκτικό τρόπο. Καθώς τα παιδιά με αυτισμό έχουν σοβαρό πρόβλημα να αντιληφθούν τα λεκτικά μηνύματα, να τα συνδέσουν με τα μη λεκτικά και να ανταποκριθούν, η απλότητα της επικοινωνίας των σκύλων τα καθιστά πιο προσιτά σε αυτά. Επίσης, σημαντικό στοιχείο της παρουσίας των ζώων θεραπείας και ειδικότερα του σκύλου στα παιδιά με αυτισμό είναι η ικανότητά του να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στις σχέσεις του παιδιού με το περιβάλλον του. Αυτός ο δεσμός βοηθά το παιδί να ηρεμήσει.

Φωτο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου/facebook

Λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές έρευνες για τα οφέλη της επαφής των παιδιών με τα ζώα και αναζητώντας τρόπους να βοηθήσουν τους μαθητές, και κυρίως αυτούς στο αυτιστικό φάσμα, να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου σκέφτηκε να υλοποιήσει ένα τέτοιο πρόγραμμα. Έτσι, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τρία χαριτωμένα κανισάκια και η χαρά τους ήταν απερίγραπτη.

Φωτο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου/facebook

Όπως αναφέρει το σχολείο, για μερικούς μαθητές, κυρίως αυτούς στο φάσμα του αυτισμού, η ημέρα ήταν δύσκολη. Συγκεκριμένα, ένας μαθητής από το πρωί δεν ένιωθε καλά, είχε ξεσπάσματα και εκρήξεις θυμού και προσπάθησαν με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές να τον ηρεμήσουν.

Η ουσιαστική αλλαγή στη συμπεριφορά του, ωστόσο, επήλθε όταν ήρθε σε επαφή με τα εκπαιδευμένα σκυλάκια. Άρχισε να έχει βλεμματική επαφή με όλους, εκδηλώνοντας τη χαρά του με ένα πλατύ χαμόγελο. Ήταν σαν να τα περίμενε και χάρηκε βλέποντάς τα!

Κι ενώ παλιά τα απέφευγε, λόγω και των έντονων αισθητηριακών του δυσκολιών, τώρα με αρκετή προσπάθεια των εκπαιδευτών του, κατάφερε να τα αγγίζει και να τα χαϊδεύει, ανταποκρινόμενος στα παιχνίδια τους.

Είμαστε χαρούμενοι για το αποτέλεσμα αυτό και θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας, καθώς για τους περισσότερους από εμάς η επαφή με τα ζώα στο σχολικό πλαίσιο είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία κι ένα πρωτόγνωρο ταξίδι εξερεύνησης.

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πύργου

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ