Νέα έρευνα: Η διασταύρωση των ειδών μειώνει την ευπάθεια στην κλιματική αλλαγή

Ακούστε το άρθρο στο Spotify:

Η ραγδαία κλιματική αλλαγή αναγκάζει πολλά είδη να εξελιχθούν και να προσαρμοστούν ταχύτατα προκειμένου να αποφύγουν την εξαφάνιση, ιδίως εκείνα που δεν είναι ανθεκτικά σε μεγάλο εύρος περιβαλλοντικών διακυμάνσεων, όπως τα είδη από ψυχρότερα ενδιαιτήματα σε υψηλά υψόμετρα, τα οποία συχνά δεν διαθέτουν τη γενετική ποικιλομορφία που είναι ζωτικής σημασίας για την προσαρμογή στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Climate Change και διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο Φλίντερς στην Αυστραλία, ο υβριδισμός -η διασταύρωση διαφορετικών ειδών- ενδέχεται να βοηθάει τα πιο ευάλωτα είδη να προσαρμοστούν αξιοποιώντας τη νέα γενετική ποικιλομορφία από είδη που είναι ήδη προσαρμοσμένα σε θερμότερα περιβάλλοντα. Η ιδέα είναι εμπνευσμένη κι από τον τρόπο που η διασταύρωση μεταξύ των προγόνων μας και των Νεάντερνταλ φαίνεται να έχει βελτιώσει τη φυσική κατάσταση ορισμένων σύγχρονων ανθρώπινων πληθυσμών.

Για να ελέγξουν αυτή την υπόθεση, οι επιστήμονες ταξίδεψαν στην περιοχή Wet Tropics, η οποία συνιστά Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO και βρίσκεται στη βορειοανατολική Αυστραλία, με σκοπό να συλλέξουν δείγματα από πέντε είδη τροπικών πολύχρωμων ψαριών γλυκού νερού (Μελανοταινιίδες ή Rainbowfish) κατά μήκος μιας υψομετρικής διαβάθμισης. Η γενετική ανάλυση των δειγμάτων αποκάλυψε τόσο αμιγείς, όσο και υβριδικούς πληθυσμούς, βοηθώντας τους ερευνητές να εντοπίσουν γονίδια που επιτρέπουν στους πληθυσμούς των συγκεκριμένων ψαριών να προσαρμόζονται στις κλιματικές μεταβολές.

Ειδικότερα, οι πληθυσμοί των προσαρμοσμένων ειδών σε ψυχρά περιβάλλοντα ορεινών περιοχών που έχουν υβριδοποιηθεί με ένα προσαρμοσμένο σε θερμά περιβάλλοντα είδος πεδινών περιοχών, παρουσίασαν μειωμένη ευπάθεια σε σενάρια μελλοντικής αύξησης της θερμοκρασίας. «Αυτοί οι μικτοί πληθυσμοί περιέχουν μεγαλύτερη ποικιλομορφία στα γονίδια που θεωρούμε σημαντικά για την προσαρμογή στο κλίμα και, επομένως, είναι πιο πιθανό να επιβιώσουν σε θερμότερα περιβάλλοντα», εξήγησε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Κρις Μπράουερ, ερευνητής στο Landscape Genomics του Πανεπιστημίου Φλίντερς.

Τα ευρήματα αυτά αναδεικνύουν την υποτιμημένη αξία διατήρησης των υβριδικών πληθυσμών, υποδηλώνοντας ότι ο υβριδισμός μπορεί να διευκολύνει την ταχεία προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. «Τα ευρήματά μας αποτελούν καλά νέα για τη βιοποικιλότητα. Υποδεικνύουν ότι η γενετική ανάμειξη είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη διατήρηση, το οποίο μπορεί να συμβάλλει στη φυσική εξελικτική διάσωση των ειδών που απειλούνται από την κλιματική αλλαγή», κατέληξε ο επικεφαλής συγγραφέας Λουτσιάνο Μπεχερεγκέρι, καθηγητής Γονιδιωματικής Βιοποικιλότητας στο Πανεπιστήμιο Φλίντερς.