Gilbert Plass: Ο επιστήμονας που ανέδειξε τους κινδύνους του διοξειδίου του άνθρακα ήδη από τη δεκαετία του 1950

Ακούστε το άρθρο στο Spotify:

Ο φυσικός Gilbert Plass πρόκειται για τον επιστήμονα που είχε προβλέψει την κλιματική αλλαγή ήδη από τη δεκαετία του 1950, κατηγορώντας τα ορυκτά καύσιμα για την άνοδο της θερμοκρασίας, όταν ακόμα το κλίμα και ο πλανήτης βρίσκονταν σε σαφώς καλύτερη κατάσταση σε σχέση με σήμερα.

Σήμερα, πολλοί πιστεύουν ακόμα ότι τη δεκαετία του 1950 οι άνθρωποι δεν γνώριζαν τίποτα για την κλιματική αλλαγή ή ότι απλώς ακόμη την αγνοούσαν, όμως αυτό δεν είναι αλήθεια. Ανησυχίες είχαν ήδη αρχίσει να αναδύονται και οι ειδικοί είχαν ξεκινήσει να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.

Η δήλωση που έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον πλανήτη

Το 1953, ο Καναδός φυσικός Gilbert Plass, μιλώντας σε μια επιστημονική συνάντηση για τους κινδύνους της ρύπανσης από το διοξείδιο του άνθρακα, είχε αναφέρει: «Η μεγάλη αύξηση της βιομηχανικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια του τρέχοντος αιώνα εκλύει τόσο πολύ διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που η μέση θερμοκρασία αυξάνεται με ρυθμό 1,5 βαθμού (Φαρενάιτ) ανά αιώνα». Η δήλωση αυτή «φιγούραρε» τότε στα πρωτοσέλιδα όλου του κόσμου.

Μολονότι οι επιστήμονες που μελετούσαν το κλίμα είχαν συνειδητοποιήσει ότι η παγκόσμια θερμοκρασία αυξανόταν, είχαν προτείνει διαφορετικές εξηγήσεις. Ο Καναδός φυσικός μελετούσε το κλίμα στον ελεύθερο χρόνο του, καθώς παράλληλα εργαζόταν στην αυτοκινητοβιομηχανία Ford, προτού τελικά δημοσιεύσει την έρευνά του σε δύο επιστημονικά περιοδικά και γράψει ένα δημοφιλές άρθρο σε ένα άλλο επιστημονικό περιοδικό.

Άρθρο του Καναδού φυσικού, Gilbert Plass, που χρονολογείται από το 1956
Άρθρο του Καναδού φυσικού Gilbert Plass που χρονολογείται από το 1956

Το 1961, ο Gilbert Plass το πήγε ακόμα παραπέρα και κατηγόρησε τα ορυκτά καύσιμα για το μεγαλύτερο μέρος της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Τα λόγια του απεδείχθησαν προφητικά. Τα επίπεδα CO2 στην ατμόσφαιρα ήταν τότε περίπου 310 ppm (μέρη ανά εκατομμύριο), ενώ τώρα ξεπερνούν τα 420ppm και εξακολουθούν να αυξάνονται κάθε χρόνο, όπως και οι παγκόσμιες μέσες θερμοκρασίες.

Με πληροφορίες από Guardian