ΟΗΕ: Στέλνει υπερδεξαμενόπλοιο για την αποτροπή πιθανής οικολογικής καταστροφής στην Υεμένη



Ακούστε το άρθρο στο Spotify:



Ο ΟΗΕ προέβη στην αγορά ενός τεράστιου δεξαμενόπλοιου με την ελπίδα ότι θα καταφέρει να αποτρέψει μια πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης.

Επί σειρά ετών, περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου βρίσκονται σε ένα αποσυντιθέμενο υπερδεξαμενόπλοιο στην Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός ανησυχητικό που προκαλεί μεγάλο φόβο, καθώς το τάνκερ θα μπορούσε σύντομα να διαλυθεί ή να εκραγεί, οδηγώντας σε μία από τις χειρότερες πετρελαιοκηλίδες στη σύγχρονη ιστορία.

Σημειώνεται ότι οι διαρροές πετρελαίου στην ανοιχτή θάλασσα συνιστούν μια από τις μεγαλύτερες οικολογικές απειλές για τον πλανήτη. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 30 ετών, εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα ωκεανών έχουν μολυνθεί από τη διάχυση υγρών ορυκτών καυσίμων, με αποκορύφωμα φυσικά την πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού, η οποία αποτέλεσε συνέπεια της έκρηξης στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου Deepwater Horizon (υπάρχει και ομότιτλη ταινία του 2016 σε σκηνοθεσία του Πίτερ Μπέργκ για το συγκεκριμένο περιστατικό) , την άνοιξη του 2010.

Την Πέμπτη 9 Μαρτίου, τα Ηνωμένα Έθνη προέβησαν στην αγορά ενός υπερδεξαμενόπλοιου μεταφοράς αργού πετρελαίου, το οποίο και πρόκειται να σταλεί στην Υεμένη προκειμένου να απομακρύνει το πετρέλαιο από το υπό διάλυση τάνκερ.

«Η αγορά αυτού του κατάλληλου πλοίου… σηματοδοτεί την έναρξη της επιχειρησιακής φάσης του σχεδίου για την ασφαλή απομάκρυνση του πετρελαίου και την αποφυγή του κινδύνου μιας περιβαλλοντικής και ανθρωπιστικής καταστροφής», δήλωσε στο BBC ο Ακίμ Στάινερ, μέλος του Αναπτυξιακού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNDP), προσθέτοντας ότι το όλο εγχείρημα αποτελεί «σημαντική πρόοδο».

Σε ανακοίνωση του UNDP αναφέρεται ότι το υπερμεγέθες πλοίο -το οποίο αγοράστηκε από τη μεγάλη εταιρεία δεξαμενόπλοιων Euronav- υποβάλλεται σε συνήθη συντήρηση στην Κίνα και θα φτάσει για την επιχείρηση στις αρχές Μαΐου.

«Μια μεγάλη διαρροή θα κατέστρεφε τις αλιευτικές κοινότητες στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας της Υεμένης, εξαλείφοντας άμεσα πιθανότατα 200.000 βιοποριστικά μέσα. Ολόκληρες κοινότητες θα εκτίθεντο σε απειλητικές για τη ζωή τοξίνες. Ο εξαιρετικά μολυσμένος αέρας θα επηρέαζε εκατομμύρια ανθρώπους», αναφέρεται. Η οργάνωση προσέθεσε, ακόμα, ότι μια πιθανή πετρελαιοκηλίδα θα μπορούσε να κοστίσει έως και 20 δισ. δολάρια (16,7 δισ. λίρες) για τον καθαρισμό της.


Photograph by Fredrick Filix
Photograph by Fredrick Filix

Ο ΟΗΕ αναζητούσε επί χρόνια μια λύση και απηύθυνε έκκληση για δωρεές. Η σχεδιαζόμενη επιχείρηση εκτιμάται ότι θα κοστίσει 129 εκατ. δολάρια, εκ των οποίων έχουν ληφθεί 75 εκατ. δολάρια και έχουν δεσμευτεί άλλα 20 εκατ. δολάρια, ανέφερε.

Το εγκλωβισμένο πλοίο – το FSO Safer – εγκαταλείφθηκε στα ανοικτά του λιμανιού της Χοντέιντα μετά το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου στην Υεμένη το 2015. Έκτοτε, δεν έχει εξυπηρετηθεί.

Κατασκευάστηκε ως υπερδεξαμενόπλοιο το 1976 και μετατράπηκε αργότερα σε πλωτή αποθήκη πετρελαίου. Είναι αγκυροβολημένο κοντά στον πετρελαϊκό τερματικό σταθμό «Ρας Ίσα», ο οποίος ελέγχεται από το κίνημα των ανταρτών Χούτι της Υεμένης. Το πλοίο, μήκους 376 μέτρων, υπολογίζεται ότι έχει στο εσωτερικό του περίπου 1,14 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου.

Η δομική ακεραιότητα του υπερδεξαμενόπλοιου έχει επιδεινωθεί σημαντικά από τότε που ανεστάλησαν οι εργασίες συντήρησής του, το 2015, όταν οι Χούτι κατέλαβαν μεγάλα τμήματα της Υεμένης και ένας συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας παρενέβη για να στηρίξει την κυβέρνηση. Η σύγκρουση που ακολούθησε φέρεται να έχει σκοτώσει πάνω από 150.000 ανθρώπους, ενώ πάνω από 23 εκατ. πολιτών βρίσκονται σε ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας.

Την Πέμπτη, ο Ακίμ Στάινερ δήλωσε στον Τύπο: «Επιτρέψτε μου να είμαι πολύ σαφής – πρόκειται για μια επικίνδυνη επιχείρηση και τα πράγματα θα μπορούσαν να πάνε στραβά», προσθέτοντας ότι θα μπορούσε ακόμη και να ανασταλεί εάν δεν συγκεντρωθούν επαρκή κεφάλαια για την πραγματοποίησή της.



Με πληροφορίες από BBC

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ