Εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης η νέα οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διπλασιάζοντας σχεδόν το μερίδιό τους στην κατανάλωση ενέργειας στην ΕΕ από 22% σε 42,5% έως το 2030.
Ένας πρόσθετος στόχος που προβλέπεται από τη νέα οδηγία αποτελεί το 45%, το οποίο τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα επιδιώξουν να επιτύχουν. Τα κράτη-μέλη, στο σύνολό τους, θα συμβάλλουν στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων στον κλάδο των μεταφορών, στη βιομηχανία και στα κτίρια, αποβλέποντας στην επιτάχυνση της ενσωμάτωσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στους συγκεκριμένους τομείς.
Αναλυτικότερα, η νέα οδηγία επιχειρεί να επιταχύνει τις διαδικασίες αδειοδότησης έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έχοντας ως στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξής τους, στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU της ΕΕ, προκειμένου η ΕΕ να σταματήσει να εξαρτάται από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, έπειτα από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
→ Refuel EU Aviation Regulation#ReFuelEU Aviation rules will cut aircraft CO2 emissions by 2/3 by 2050 and increase amounts of sustainable aviation fuel used across the EU ↓ pic.twitter.com/3KFv3Wi41E
— European Commission (@EU_Commission) October 9, 2023
Τα κράτη-μέλη θα σχεδιάσουν περιοχές επιτάχυνσης των ΑΠΕ, όπου τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα υποβάλλονται σε απλοποιημένη και ταχεία διαδικασία χορήγησης αδειών, καθώς θα θεωρούνται έργα «υπέρτατου δημοσίου συμφέροντος» και, συνεπώς, θα περιοριστούν οι λόγοι νομικών αντιρρήσεων σε νέες εγκαταστάσεις.
Όσον αφορά τις μεταφορές, στα κράτη-μέλη θα δοθεί η δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ ενός δεσμευτικού στόχου μείωσης κατά 14,5% της έντασης των αερίων θερμοκηπίου στις μεταφορές από τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 ή δεσμευτικό μερίδιο τουλάχιστον 29% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην τελική κατανάλωση ενέργειας στον τομέα των μεταφορών έως το 2030.
Σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία, η νέα οδηγία προβλέπει αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ετησίως κατά 1,6%. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν ότι το 42% του υδρογόνου που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) έως το 2030 και το 60% έως το 2035.
Αναφορικά με τα κτίρια, οι νέοι κανόνες θέτουν ενδεικτικό στόχο τουλάχιστον 49% μεριδίου ανανεώσιμης ενέργειας ως το 2030. Οι στόχοι για τις ανανεώσιμες πηγές θέρμανσης και ψύξης θα αυξηθούν σταδιακά, με δεσμευτική αύξηση 0,8% ετησίως σε εθνικό επίπεδο έως το 2026 και 1,1% από το 2026 έως το 2030. Ο ελάχιστος ετήσιος μέσος όρος που ισχύει για όλα τα κράτη μέλη συμπληρώνεται με πρόσθετες ενδεικτικές αυξήσεις που υπολογίζονται ειδικά για κάθε κράτος μέλος.
Για τη βιοενέργεια, η νέα οδηγία ενισχύει τα κριτήρια αειφορίας για τη χρήση βιομάζας για ενέργεια, ούτως ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος μη βιώσιμης παραγωγής βιοενέργειας. Τα κράτη μέλη θα διασφαλίσουν ότι εφαρμόζεται η αρχή της κλιμάκωσης, με έμφαση στα καθεστώτα στήριξης και λαμβάνοντας δεόντως υπ’ όψιν τις εθνικές ιδιαιτερότητες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την υιοθέτηση των δύο τελικών πυλώνων της νομοθετικής της δέσμης «Fit for 55» για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030. Με τη χθεσινή υιοθέτηση της αναθεωρημένης Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και του Κανονισμού Αεροπορίας ReFuelEU, η ΕΕ έχει πλέον νομικά δεσμευτικούς κλιματικούς στόχους που καλύπτουν όλους τους βασικούς τομείς της οικονομίας.
Europe is delivering on its promises made to citizens to lead the way on climate action.
Our legislation to reduce our greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030 is now in place.
What will guide our way until 2030 to build a greener EU? Here is a brief summary ↓
— European Commission (@EU_Commission) October 9, 2023
Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία επιφέρει την αλλαγή που χρειαζόμαστε για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το κάνει, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα συμφέροντα των πολιτών μας και παρέχει ευκαιρίες για την ευρωπαϊκή μας βιομηχανία. Η νομοθεσία για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 έχει πλέον τεθεί σε ισχύ, και είμαι πολύ ικανοποιημένη που βρισκόμαστε σε καλό δρόμο ακόμα και για να ξεπεράσουμε αυτό το στόχο. Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα για την Ευρώπη και τους παγκόσμιους εταίρους μας ότι η πράσινη μετάβαση είναι δυνατή, ότι η Ευρώπη τηρεί τις υποσχέσεις της».
Η νέα οδηγία εγκρίθηκε από τους ευρωβουλευτές στα μέσα Σεπτεμβρίου και το πράσινο φως που έδωσε χθες το Συμβούλιο της ΕΕ (κράτη-μέλη), ανοίγει τον δρόμο για την έναρξη ισχύος της.
We need to develop an approach for industrial ecosystems.
As announced by President @vonderleyen during #SOTEU, we will organise dialogues to support sectors in building business models for the decarbonisation of industry.
The first Clean Transition Dialogue takes place… pic.twitter.com/xHy2flFI8d
— European Commission (@EU_Commission) October 9, 2023
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ