Ινδία: Γιατί τα τρένα σκοτώνουν χιλιάδες βοοειδή ετησίως

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η κυβέρνηση της χώρας, τουλάχιστον 13.000 βόδια συγκρούστηκαν με αμαξοστοιχίες των Ινδικών Σιδηροδρόμων μέσα στο 2022.

Εχουμε κι εμείς τα τραγικά μας προβλήματα με τους σιδηροδρόμους, έχουν και οι Ινδοί τα δικά τους. Βέβαια, οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές δεν μπορούν να συγκριθούν με τις απώλειες των βοοειδών που παρατηρούνται στην πολυπληθή ασιατική χώρα, αλλά οι αριθμοί ακούσιας εξόντωσης των συγκεκριμένων τετράποδων στην Ινδία είναι ελαφρώς σοκαριστικοί.


Αυξημένοι κατά 24% οι θάνατοι των βοοειδών σε σχέση με το 2019

Σοκάρουν οι αριθμοί της ακούσιας εξόντωσης βοοειδών που έφερε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση της Ινδίας. Οι απώλειες των βοοειδών στην πολυπληθή ασιατική χώρα σημείωσαν αύξηση κατά 24% σε σχέση με το 2019, καθώς 10.609 ζώα χτυπήθηκαν από αμαξοστοιχίες, σύμφωνα με τους αριθμούς που γνωστοποίησαν 9 από τις συνολικά 17 σιδηροδρομικές ζώνες της Ινδίας στο BBC.

Οι θάνατοι βοοειδών από συγκρούσεις τρένων δεν είναι κάτι καινοφανές στην Ινδία, αν και ο έλεγχος των θανάτων από τα μέσα ενημέρωσης έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς η χώρα λανσάρει νεότερα τρένα. Το 2019, μια αμαξοστοιχία τύπου Vande Bharat Express, ημι-υψηλής ταχύτητας, υπέστη βλάβη μόλις μία ημέρα μετά τα επίσημα εγκαίνιά της από τον ινδό πρωθυπουργό, Ναρέντα Μόντι. Εκείνη την εποχή, ένας εκπρόσωπος των σιδηροδρόμων φέρεται να είπε ότι το τρένο μάλλον είχε συγκρουστεί με βοοειδή.

Τον περασμένο Οκτώβριο, τρένα Vande Bharat Express συγκρούστηκαν με βοοειδή τρεις φορές στη δυτική πολιτεία Γκουτζαράτ, προκαλώντας καθυστερήσεις και ζημιές. Την περασμένη εβδομάδα, ένα άλλο τρένο-ναυαρχίδα της σειράς υπέστη βλάβες πέφτοντας πάνω σε βοοειδή κατά τη διάρκεια δοκιμαστικής λειτουργίας πριν από την προγραμματισμένη του αναχώρηση.

Photograph by Omkar Pandhare/Pexels
Photograph by Omkar Pandhare/Pexels

Χιλιάδες Ινδοί μεταφέρουν τα βόδια τους για να βοσκήσουν σε σημεία δίπλα στις σιδηροδρομικές γραμμές. Επίσης, πολλοί είναι οι ιδιοκτήτες βοοειδών που ζουν κοντά στις γραμμές ή βάζουν τα βοοειδή τους να διασχίσουν τις σιδηροδρομικές ράγες προκειμένου να μεταφερθούν γρηγορότερα από το ένα μέρος στο άλλο.

Το τεράστιο δίκτυο των ινδικών σιδηροδρόμων, μήκους 110.000 χλμ., που διασχίζει ένα κατά μεγάλο βαθμό αγροτικό τοπίο, είναι σχεδόν εντελώς μη περιφραγμένο, επιτρέποντας στα βοοειδή κάθε είδους να περιφέρονται ελεύθερα στις γραμμές, κάτι που συχνά οδηγεί σε συγκρούσεις με τρένα. Οι ανθεκτικές αμαξοστοιχίες της Ινδίας κατάφεραν να αντέξουν σε μεγάλο βαθμό μετά από αυτά τα περιστατικά, παρόλο που ορισμένα από τα νεότερα τρένα χρειάστηκαν επισκευές, καθώς τμήματά τους αλλοιώθηκαν από τις συγκρούσεις.


Photograph by Darshak Pandya/Pexels
Photograph by Darshak Pandya/Pexels

Κίνδυνος για τη ζωή των επιβατών

Ενα δελτίο Τύπου των σιδηροδρόμων, που εκδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο, αναφέρει ότι τέτοια περιστατικά «επηρέασαν αρνητικά τις σιδηροδρομικές λειτουργίες» και αύξησαν «την πιθανότητα σιδηροδρομικών ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των εκτροχιασμών». Όπως αναφέρεται στη δήλωση, τα περιστατικά αυτά «θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών και μπορεί να οδηγήσουν σε διακοπή της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και απώλεια περιουσίας των σιδηροδρομικών μεταφορών».

Το 2022, δύο μεγάλες ζώνες των σιδηροδρόμων ξόδεψαν περισσότερα από 145.000 ευρώ για επισκευές σε γραμμές και τρένα, ωστόσο δεν διέρρευσε καμία λεπτομέρεια σχετικά με το ποσό που δαπανήθηκε για επισκευές εξαιτίας ατυχημάτων με βοοειδή.


Οι δηλώσεις του υπουργού Σιδηροδρόμων

Τον Δεκέμβριο του 2021, ο υπουργός Σιδηροδρόμων, Ασουίνι Βάισνο, είπε στο Κοινοβούλιο ότι κατασκευάζονταν φράχτες ή τοίχοι ορίων δίπλα σε τροχιές, σε περιοχές επιρρεπείς στην παραβίαση βοοειδών, καθώς και ότι λαμβάνονται μέτρα για την εξάλειψη των απορριμμάτων και το κλάδεμα δέντρων και θάμνων κοντά στις ράγες. Ο ίδιος προσέθεσε ότι οι δρόμοι προς τις μεγάλες πόλεις βελτιώνονται, ώστε οι βοσκοί να ενθαρρυνθούν να τους χρησιμοποιούν, αντί για τις σιδηροδρομικές γραμμές. Επιπροσθέτως, οι Ινδικοί Σιδηρόδρομοι κατασκευάζουν έναν μεταλλικό φράχτη με δοκάρια, μήκους 620 χλμ., στη διαδρομή Βομβάη – Αχμενταμπάντ, έχοντας ως στόχο να αποτρέψουν τις συγκρούσεις τρένων με βοοειδή. Εντούτοις, ορισμένοι ειδικοί ισχυρίζονται ότι η περίφραξη του οφιοειδούς δικτύου των Ινδικών Σιδηροδρόμων κρίνεται σχεδόν αδύνατη.

Photograph by The Snapper/Pexels
Photograph by The Snapper/Pexels

Διίστανται οι απόψεις αναφορικά με μία βιώσιμη λύση

Ο Ρακές Τσόπρα, πρώην σιδηροδρομικός αξιωματούχος, πιστεύει ότι «το φράγμα ή η περίφραξη των σιδηροδρομικών γραμμών δεν είναι μια βιώσιμη λύση για το πρόβλημα, κάτι που γνωρίζουν και οι σιδηροδρομικοί. Αν θέλουμε να αποφύγουμε τέτοια περιστατικά, θα πρέπει να σκεφτούμε κάτι έξω από τη συμβατική λογική». Μια επιλογή θα ήταν η υποβολή αγωγών και η επιβολή προστίμων στους ιδιοκτήτες βοοειδών που παραβιάζουν τις γραμμές. Υπάρχει ήδη νόμος για αυτό, σύμφωνα με τον οποίο όσοι κρίνονται ένοχοι αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης έως έξι μήνες και πρόστιμο έως 1.000 ρουπίες (μόλις 11 ευρώ).

Η Western Railways ανέφερε στο BBC ότι έχει καταγράψει 191 περιπτώσεις παραβίασης, για τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα 9.100 ρουπιών (100 ευρώ) μεταξύ 2019 και 2022. Αλλά, προφανώς, τα πρόστιμα δεν αποτελούν ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα. Ένας άλλος πρώην αξιωματούχος των σιδηροδρόμων, ο Αρουμέντρα Κουμάρ, θεωρεί ότι «η περίφραξη ή ανύψωση των σιδηροδρομικών γραμμών σε ολόκληρη τη χώρα είναι μια βιώσιμη λύση», αλλά προσθέτει ότι μπορεί να είναι πολύ δαπανηρή.

Ένας καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων με βοοειδή είναι η συνεργασία με κατοίκους που ζουν κοντά σε σιδηροδρομικές γραμμές και η ενημέρωση για τον ρόλο τους στην πρόληψη τέτοιων συγκρούσεων, εξηγεί ο Κουμάρ. «Μπορούμε επίσης να εντοπίσουμε σημεία επιρρεπή σε ατυχήματα και να φτιάξουμε διαδρόμους αγελάδων και βουβαλιών, ώστε να περιορίσουμε τις συγκρούσεις βοοειδών με τρένα», καταλήγει ο πρώην αξιωματούχος των σιδηροδρόμων.


Πηγή: BBC

Σχετικά Άρθρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ