Γενετική έρευνα ρίχνει νέο φως στην εξέλιξη των μαμούθ

Σύμφωνα με τη μελέτη, χαρακτηριστικά όπως το χνουδωτό τρίχωμα κωδικοποιήθηκαν και έγιναν εντονότερα καθώς τα ζώα προσαρμόζονταν στο σκληρό κλίμα της Σιβηρίας

Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των μαλλιαρών μαμούθ, στα οποία περιλαμβάνονται τα μικρότερα αυτιά, οι μεγάλες συγκεντρώσεις λίπους και το χνουδωτό τρίχωμα, η νέα μελέτη δείχνει ότι αυτά γίνονταν σταδιακά εντονότερα μέσα σε μία διάρκεια 700.000 ετών, καθώς προσαρμόζονταν στο σκληρό κλίμα της στέπας της Σιβηρίας

Οι ερευνητές συνέκριναν τα γονιδιώματα 23 μαλλιαρών μαμούθ Σιβηρίας με 28 σύγχρονους ελέφαντες και διαπίστωσαν ότι πολλά από τα χαρακτηριστικά των μαλλιαρών μαμούθ ήταν ήδη γενετικά κωδικοποιημένα στα πρώτα ζώα. Αλλά καθώς εξελίσσονταν, το σώμα τους προσαρμόστηκε στο περιβάλλον τους, επιτρέποντάς τους να διατηρούν περισσότερη θερμότητα.

Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Λοβ Ντάλεν, καθηγήτρια εξελικτικής γονιδιωματικής στο Κέντρο Παλαιογενετικής της Στοκχόλμης, δήλωσε: «Τα πολύ πρώιμα μαλλιαρά μαμούθ είχαν ενδεχομένως μεγαλύτερα αυτιά και το τρίχωμά τους ήταν διαφορετικό», εξηγώντας ότι ήταν λιγότερο κι επομένως παρείχε λιγότερη μόνωση συγκριτικά με εκείνο των μεταγενέστερων μαμούθ.

Η επιστήμονας ανέφερε, επίσης, ότι η χρήση ενός γονιδιώματος ηλικίας 700.000 ετών που ανήκει σε ένα μαλλιαρό μαμούθ με το όνομα Τσουκότσια και η σύγκρισή του με 22 σχετικά σύγχρονα μαλλιαρά μαμούθ που έζησαν τα τελευταία 100.000 χρόνια, επέτρεψε στους ερευνητές να προσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκαν τα γονίδια των μαμούθ κατά τη διάρκεια της ζωής του είδους.

«Αυτό μας επιτρέπει να μελετήσουμε την εξέλιξη σε πραγματικό χρόνο και μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι συγκεκριμένες μεταλλάξεις είναι μοναδικές για τα μαλλιαρά μαμούθ», ανέφερε η καθηγήτρια. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι πολλά γονίδια που εξελίχθηκαν στο πέρασμα του χρόνου σχετίζονταν με τη διαβίωση σε ψυχρά περιβάλλοντα και ορισμένα από αυτά ήταν κοινά με άσχετα με τα μαμούθ σύγχρονα θηλαστικά της Αρκτικής, όπως οι τάρανδοι και οι πολικές αρκούδες.

Photograph by John Benitez/Unsplash

Ο επικεφαλής συγγραφέας Νταβίντ Ντίεθ ντελ Μολίνο, επίσης του Κέντρου Παλαιογενετικής, δήλωσε: «Θέλαμε να μάθουμε τι είναι αυτό που κάνει ένα μαμούθ μαλλιαρό. Τα μαλλιαρά μαμούθ έχουν κάποια πολύ χαρακτηριστικά μορφολογικά γνωρίσματα, όπως το πυκνό τρίχωμα και τα μικρά αυτιά τους, τα οποία προφανώς περιμένουμε με βάση το πώς μοιάζουν τα υπό συντήρηση δείγματα, αλλά υπάρχουν και πολλές άλλες προσαρμογές, όπως ο μεταβολισμός του λίπους και η αντίληψη του ψύχους, που δεν είναι τόσο εμφανείς επειδή παρατηρούνται σε μοριακό επίπεδο».

Η έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο Current Biology και βασίστηκε σε 16 γονιδιώματα που δεν είχαν προηγουμένως αλληλουχηθεί, αποκάλυψε ένα γονίδιο με διάφορες μεταλλάξεις που ενδέχεται να ήταν υπεύθυνο για τα μικρά αυτιά του ζώου.

Το γονιδίωμα του 700.000 ετών Τσουκότσια μοιράζεται περίπου το 91,7 % των μεταλλάξεων που επέφεραν αλλαγές στα πιο σύγχρονα μαλλιαρά μαμούθ, γεγονός που υποδηλώνει ότι πολλά καθοριστικά χαρακτηριστικά ήταν πιθανώς ήδη παρόντα όταν το μαλλιαρό μαμούθ ξεκίνησε να αποκλίνει για πρώτη φορά από τον πρόγονό του, το μαμούθ της στέπας.

«Εκτός από την εργασία πεδίου, όπου πρέπει να “πολεμήσουμε” τόσο τις πολικές αρκούδες όσο και τα κουνούπια, μια άλλη πτυχή που κάνει την υπόθεση πολύ πιο δύσκολη είναι ότι πρέπει να εργαστείς σε ένα εργαστήριο αρχαίου DNA. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ντύνεσαι με αυτή την ολόσωμη στολή με την κουκούλα, με μάσκα και προστατευτικό προσώπου και διπλά γάντια, οπότε το να πραγματοποιήσεις την εργασία του εργαστηρίου είναι μάλλον άβολο», ανέφερε καταλήγοντας η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

Πηγή: Guardian