Η Ελλάδα είναι η 8η χώρα στη σχετική λίστα των ευρωπαϊκών χωρών με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ.
Ρεκόρ πτήσεων στην Ευρώπη
Ο αριθμός των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ στην Ευρώπη σπάει κάθε ρεκόρ, αναφέρει πρόσφατη ανάλυση του γραφείου της Greenpeace στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Σύμφωνα με την ανάλυση, ο αριθμός των πτήσεων ιδιωτικών τζετ στη Γηραιά Ήπειρο αυξήθηκε κατά 64% την προηγούμενη χρονιά, με τον συνολικό αριθμό πτήσεων να ανέρχεται στις 572.806.
Εν τω μεταξύ, η Ευρώπη αντιμετωπίζει σοβαρά φαινόμενα χειμερινού καύσωνα και ξηρασίας, την ίδια ώρα που οι εκπομπές που προέρχονται από τα ιδιωτικά τζετ υπερδιπλασιάστηκαν πέρυσι, υπερβαίνοντας τις ετήσιες κατα κεφαλήν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) 550.000 κατοίκων της ΕΕ.
Μάλιστα, το 55% του συνολικού αριθμού των πτήσεων ήταν από σύντομες έως και εξαιρετικά σύντομες, καλύπτοντας αποστάσεις μικρότερες των 750 χιλιομέτρων. Επομένως, θα μπορούσαν εύκολα να πραγματοποιηθούν με τρένο ή με πλοίο. Η Greenpeace κάνει έκκληση για απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ.
Τι ισχύει για τα ιδιωτικά τζετ στην Ελλάδα
Στην περίπτωση της Ελλάδας αναφορικά με τις πτήσεις με ιδιωτικά τζετ:
- Με συνολικά 14.283 πτήσεις, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 8η θέση στη σχετική λίστα των χωρών στην Ευρώπη με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ το 2022
- Οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ πέρυσι παρήγαγαν συνολικά 88.600 τόνους CO2, αριθμός που ισοδυναμεί τις ετήσιες μέσες εκπομπές CO2 από 59.067 αυτοκίνητα
- Ο αριθμός των πτήσεων με ιδιωτικό τζετ που αναχώρησαν από την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 66% το 2022 συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, από 8.619 πτήσεις σε 14.283.
Η Κλάρα Μαρία Σένκ, υπεύθυνη εκστρατείας της διεθνούς Greenpeace για τις μεταφορές, δήλωσε ότι η ανησυχητική αύξηση των πτήσεων με ιδιωτικά τζετ έρχεται σε αντιδιαστολή με την κλιματική επιστήμη, η οποία μας προειδοποιεί να μειώσουμε τις εκμπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ούτως ώστε να αποτρέψουμε την πλήρη καταστροφή.
Αναγκαία η μείωση χρήσης ορυκτών καυσίμων
«Η νέα έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Αλλαγή του Κλίματος (IPCC) δείχνει πιο ξεκάθαρα από ποτέ ότι πρέπει να περιορίσουμε επειγόντως την υπερβολική κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Πάνω από το 60% του πετρελαίου που χρησιμοποιείται παγκοσμίως προορίζεται για τον τομέα των μεταφορών. Η άμεση μείωση των μεταφορών, λοιπόν, που βασίζονται στο πετρέλαιο, πρέπει να γίνει χωρίς δεύτερη σκέψη, ξεκινώντας με την απαγόρευση των εξαιρετικά ρυπογόνων ιδιωτικών αεροσκαφών, τα οποία σπαταλούν ενέργεια χωρίς να προσφέρουν καμία αξία στους ανθρώπους, αλλά αντίθετα τους επιβαρύνουν με επιβλαβείς εκπομπές, τοξικά μικροσωματίδια και θόρυβο, βλάπτοντας ταυτόχρονα το κλίμα, το περιβάλλον και την υγεία μας», περιγράφει η Κλάρα Μαρία Σενκ από την Greenpeace.
Η έρευνα, που διεξήχθη από την ολλανδική εταιρεία CE Delft, διαπίστωσε ότι οι χώρες με τις περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη το 2022 ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Γερμανία. Οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί για ιδιωτικά τζετ στην Ευρώπη ήταν η Νίκαια (Κυανή Ακτή), το Παρίσι και η Γενεύη, ενώ οι τρεις δημοφιλέστερες διαδρομές ήταν οι εξής: Παρίσι-Λονδίνο, Νίκαια-Λονδίνο, Παρίσι-Γενεύη. Δύο από αυτές, μάλιστα, έχουν απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις διάρκειας μικρότερης των 3,5 ωρών και πολλαπλά δρομολόγια ανά ημέρα.
Πτήσεις με ιδιωτικά τζετ και «εκπομπές πολυτελείας»
Τα ιδιωτικά τζετ και οι αποκαλούμενες «εκπομπές πολυτελείας» δεν ελέγχονται προς το παρόν στην ΕΕ και εξαιρούνται από τη βασική νομοθεσία της ΕΕ, η οποία υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, παρότι συνιστούν τα πιο ρυπογόνα και ενεργοβόρα μέσα μεταφοράς, καθώς και σύμβολα κοινωνικής ανισότητας και αδικίας.
Είναι σοκαριστικό δε, ότι τα ιδιωτικά τζετ προκαλούν 5 έως 14 φορές περισσότερες εκπομπές CO2 από ένα τυπικό εμπορικό αεροπλάνο (ανά επιβάτη) και 50 φορές περισσότερες από τα τρένα. Το 2018, το 50% όλων των εκπομπών από τις αερομεταφορές προκλήθηκε μόλις από το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Παράλληλα, το 80% των ανθρώπων στον κόσμο δεν έχουν πετάξει ποτέ με αεροπλάνο, ωστόσο φέρουν το βάρος της κλιματικής κρίσης, παλεύοντας με ολοένα και πιο συχνή και επικίνδυνη ζέστη, πλημμύρες και ξηρασία, φαινόμενα που προκαλούνται από τις καταστροφικές συνέπειες των εκπομπών των ιδιωτικών τζετ και των αεροσκαφών εν γένει.
«Εξωφρενικά άδικο βάρος για την κοινωνία»
«Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν το κλιματικό χάος και αναγκάζονται να κάνουν περικοπές λόγω του αυξανόμενου κόστους ζωής, ενώ μια μικρή μειοψηφία καίει καύσιμα σαν να μην υπάρχει αύριο απλώς για προσωπική της ευχαρίστηση και κέρδος. Τα ιδιωτικά τζετ είναι ένα εξωφρενικά άδικο βάρος για την κοινωνία και πρέπει να απαγορευτούν εάν οι κυβερνήσεις είναι σοβαρές για τη μείωση των εκπομπών CO2 και τη δημιουργία ενός δίκαιου συστήματος μεταφοράς», τόνισε η υπεύθυνη εκστρατείας της διεθνούς Greenpeace.
Πηγή: Έρευνα